Aquest primer volum del temari desenvolupa els temes 1 a 13 del programa oficial de manera exhaustiva, amb un contingut actualitzat i adaptat tant a allò establert a la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE), com a la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE).
Cada tema conté una introducció i una conclusió, com demanen els criteris d'avaluació dels tribunals, un esquema per tal que l'opositor tingui una visió global del tema i l'ajudi al seu estudi i memorització, així com bibliografia actualitzada.
En relació amb la legislació educativa, hem tingut en compte aquells preceptes de la LOE i de la LOMCE que estan connectats amb cada tema, però l'opositor o opositora haurà d'examinar i tenir en compte la legislació específica de la comunitat per la qual es presenti a l'oposició. Tema 2. La concreció dels currículums en el marc del projecte educatiu del centre. Programació docent per donar resposta a les diverses necessitats de lalumnat: principis pedagògics que han de tenir-se en compte, estratègies per a la seva elaboració en el cicle, curs i aula. Coordinació docent Tema 3. La tutoria en lEducació Primària. Recolzament i orientació en el procés daprenentatge. Collaboració amb les famílies. Funcions del tutor en relació amb lequip docent i altres professionals. El pla dacció tutorial. Propostes dacció tutorial Tema 4. Latenció a la diversitat de lalumnat. Principis i estratègies. Mesures organitzatives, curriculars i didàctiques. Alumnat amb necessitat específica de recolzament educatiu. Mesures educatives específiques Tema 5. Lavaluació dels processos daprenentatge de lalumnat dEducació Primària. Característiques, estratègies, tècniques i instruments davaluació. Promoció i plans específics de reforç Tema 6. Les tecnologies de la informació i la comunicació. Intervenció educativa per al seu ús i aplicació en les diverses àrees de coneixement Tema 7. Làrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural en lEducació Primària: enfocament, característiques i propostes dintervenció educativa. Contribució de làrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris davaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum Tema 8. Construcció de la noció de temps històric en lEducació Primària. Àmbits destudi de processos i fets històrics. Laprenentatge de les gran etapes històriques de la humanitat. Utilització de documents: orals, escrits i restes materials. Intervenció educativa Tema 9. Lentorn i la seva conservació. Relacions entre els elements dels ecosistemes, factors de deteriorament i regeneració. Capacitat dels éssers humans per actuar sobre la naturalesa. Intervenció educativa Tema 10. Laprenentatge dels fenòmens físics i els canvis químics. Planificació i realització dexperiències per al estudi de propietats, característiques i comportaments de la matèria i lenergia Tema 11. Làrea dEducació per a la Ciutadania i els Drets Humans en lEducació Primària: enfocament, característiques i propostes dintervenció educativa. Contribució de làrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris davaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum Tema 12. Làrea dEducació artística en lEducació Primària com àrea integrada: enfocament, característiques i propostes dintervenció educativa. Contribució de làrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris davaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum Tema 13. Els diferents llenguatges i tècniques artístiques. Intervenció educativa en lelaboració de composicions plàstiques i imatges: planificació i organització del procés; selecció i utilització de materials i tècniques Annex. Breu explicació de la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE)