(Abstract: STRATEGIC PLANNING IN NON PROFIT ORGANIZATIONS. Participative guide based on values - Strategic planning has become something vital in organizations. Should we use the same focus, style and tools to plan in a non-profit entity as we do in any other organization? Does it have the same usefulness? How should we do it? Who should participate? Who can help us? How should our organization reflect to know the path that we should take? How can we be stronger in the organization to be able to respond to the demands of the context? In this participative Guide based on values, good methodological proposals are offered for undertaking value based strategic planning. Nothing in a non-profit organization has sense if it is not according to its values).
Extracto del Índice:
I. ¿Qué es planificar? / Ventajas de la planificación estratégica / Limitaciones, barreras y paradojas.
II. Fases de la planificación estratégica:
1. Organización: tomar la decisión de planificar / Identidad de la organización.
2. Análisis estratégico: análisis de los grupos de interés; análisis de valores; análisis interno y externo; identificación de los elementos estratégicos.
III. Formulación del plan estratégico: definición de la Misión y la Visión / Definición de los objetivos / Definición de estrategias / Redacción del plan estratégico.
IV. Implantación de estrategias.
V. Control estratégico.
VI. Plan estratégico del Tercer Sector de Acción Social.
Pablo NAVAJO GÓMEZ es Licenciado en Psicología. Su carrera profesional está ligada a Cruz Roja Española donde ha tenido diferentes responsabilidades. Actualmente es Director de Formación y Medio Ambiente de Cruz Roja Española y Gerente de la Fundación CREFAT.