Aquest llibre és una guia per a emprenedors novells. Aquí texpliquem el que cal saber abans dengegar un projecte i et donem les eines per a que descobreixis la teva fusta demprenedor. Volem resoldre els teus dubtes, pors o neguits i els de la gent que està al teu voltant. Per això, hem descrit els principals rumors que assetjen als emprenedors i el seu entorn. A més, també hem confeccionat un test dautodiagnosi perquè et coneguis més: quins són els teus punts forts ,els punts febles, amb qui et pots associar i amb qui no, etc. Acabem el llibre amb històries que són exemples dentrebancs i bones pràctiques, per a que et sentis més segur durant el camí. El llibre està escrit en un to àgil i divertit, al mateix temps que rigorós. Coneixeràs a en Jack Sparrow i què tè a veure amb en Son Goku, la Marge Simpson i altres personatges. Aquests perfils són caricatures de la realitat i fil conductor que ens permet arribar, duna forma ben distesa i amb un vocabulari entenedor, a un tema tant seriós com la creació duna empresa.
«El país necessita més emprenedors i més empreses amb voluntat de creixement. Per això, un llibre que fomenta l'emprenedoria sempre és una bona notícia. En aquest cas, a més, es tracta dun text que destaca per un estil que fa molt amena la lectura i uns plantejaments suggerents, així com uns exemples basats en casos reals que són molt engrescadors. En definitiva, un treball excel.lent». Oriol Amat, Catedràtic d'Empresa de la UPF i Conseller de la Comissió Nacional del Mercat de Valors
Comencem el viatge... Quan surts per fer el viatge cap a Ítaca, has de pregar que el camí sigui llarg, ple daventures, ple de coneixences. Has de pregar que el camí sigui llarg, que siguin moltes les matinades que entraràs en un port que els teus ulls ignoraven, i vagis a ciutats per aprendre dels que saben. Tingues sempre al cor la idea dÍtaca. Has darribar-hi, és el teu destí, però no forcis gens la travessia. És preferible que duri molts anys, que siguis vell quan fondegis lilla, ric de tot el que hauràs guanyat fent el camí, sense esperar que et doni més riqueses. Ítaca tha donat el bell viatge, sense ella no hauries sortit. I si la trobes pobra, no és que Ítaca thagi enganyat. Savi, com bé thas fet, sabràs el que volen dir les Ítaques. Lluís Llach Hem volgut triar aquest poema per començar perquè de tots els parallelismes que shan establert en el món de lemprenedoria, el que més ens agrada, és el que compara la creació duna empresa amb linici dun camí o córrer una cursa, especialment una marató. Creiem que és amb el que sestableixen més coincidències, tant per les fases que shi travessen preparació, arrencada, trajecte i arribada, com els estats anímics que cal afrontar. I és que alguns dels factors clau amb els que sencara lemprenedor quan pretén iniciar un projecte o crear una empresa són laspecte psicològic i el seu entorn més proper. Igual que en una marató, voler dur a terme una idea de negoci fa que lemprenedor travessi diverses i controvertides fases i estats anímics, que en no poques ocasions acaben per fer-lo desistir de tirar endavant aquella simple fantasia que va tenir en un moment dinspiració del més inesperat és a dir, que la illusió de preparar-se sesvaeixi i desisteixi finalment de córrer la cursa/emprendre. Pors, inseguretats o el sentiment de soledat amb els que es troba sovint lemprenedor shan de saber administrar i superar amb ingents dosis de confiança en el projecte i en un mateix. Malauradament, la confiança no serà suficient. Caldrà afegir-hi esforç, sacrifici, constància, treball i les ganes i la illusió necessàries per tal dassolir lèxit. Igualment, de manera indissoluble, seran necessaris sòlids coneixements en el sector i el mercat amb el que es trobarà conèixer el terreny i el recorregut. Només daquesta manera lemprenedor podrà materialitzar el que en un primer moment va ser només un simple pensament o una detecció duna necessitat la preparació i el tret de sortida. Ara bé, us hem de confessar que aquest no és un llibre de psicologia i, per tant, laspecte psicològic no el tractarem en profunditat. Creiem que seria molt agosarat per la nostra part donada la formació que tenim en economia i empresa, i no en psicologia ni coaching. Intentar-ho és el primer pas cap al fracàs... i també cap a lèxit! Sigui com sigui, hem volgut escriure aquest llibre amb un to còmic i distès i, a la vegada, rigorós, per tal que tota persona emprenedora perdi les pors i afronti sense complexes i amb confiança els entrebancs que de ben segur es trobarà. Deixar clar que no volem encoratjar a ningú perquè sí, sinó que ho fem amb la certesa de que dedicant-thi temps i esforç, posant-thi seny i ganes és molt probable assolir lèxit. Si més no a nivell personal, que no és poc. Sobretot, el que perseguim, és minimitzar el risc per tal devitar el fracàs dels projectes. També ens agradaria, tot i que pugui semblar un pèl agosarat, canviar la concepció del que la nostra societat entén per fracàs. Sovint sassimila el fracàs a un compte de resultats negatiu, que acaba per portar lemprenedor a tancar lempresa. Creiem que entendre un projecte o una idea empresarial daquesta manera, tant simplificada i resumida, pot semblar ridícul i injust; sobretot quan els que el jutgen són terceres persones que no hi han participat ni coneixen la situació particular de lemprenedor. A la majoria dels països anglosaxons, amb Estats Units com a principal abanderat daquesta filosofia, un emprenedor que ha intentat introduir un nou producte o servei i finalment no se nha sortit, gaudeix dun cert prestigi social i reconeixement. Molt diferent és el que succeeix en la nostra societat, que sent força aversió al risc en aquest sentit conservadora, paradoxalment, que tracta a lemprenedor com un illuminat que no aporta ni ofici ni benefici a la societat. Si sen surt, sobretot econòmicament parlant, serà conegut com un triomfador; en cas contrari, sel titllarà de fracassat. Sembla que no siguem conscients que tothom qui treballa és gràcies a que algun emprenedor en algun moment ha cregut en ell mateix i ha decidit crear la seva pròpia empresa. Fins i tot en el cas de ladministració pública. Creiem que una aproximació força encertada del que podria ser el fracàs ens la dóna lactual entrenador del F.C. Barcelona (Pep Guardiola), considerat per molts un nou model de transmissió de valors, que defineix el fracàs com allò que sha realitzat sense dedicar-hi tots els esforços, preparació i dedicació. En el seu cas, treball i esforç es dirigeixen tant en la pròpia preparació de lequip a nivell físic, tècnic i tàctic lequip promotor, com en lestudi del rival és a dir, la competència, la recerca dels millors jugadors arreu del món és a dir, els recursos humans, i lanàlisi i estudi del mercat. Així doncs, es podria entendre el fracàs quan lemprenedor no hagi dedicat tots els seus esforços a lacompliment duna causa. Daquesta manera, es deixaria dincloure dins el concepte de fracàs tots aquells projectes en què lemprenedor shi hagi dedicat amb cos i ànima, tot i no haver obtingut els resultats esperats. En resum, lèxit o fracàs dun projecte passa per lacompliment dels objectius prefixats subjectius de cada emprenedor en base a un grau desforç i dedicació. Si penses que estàs vençut, vençut estàs! Hem de tenir present que, més enllà de fixar els nostres propis objectius, el nostre entorn més proper també pot condicionar lèxit o el fracàs del nostre projecte. No són pocs els projectes abandonats perquè la parella, els pares o un amic han aconsellat a lemprenedor que desisteixi de dur-lo a terme. Els seus arguments són «no temboliquis», «hi ha molta competència», «ara no és el moment» o «no et veig capaç»... Això ens fa venir a la ment la fantasiosa i a la vegada reveladora faula del nen que es sorprèn quan veu un elefant adult al circ, lligat per una simple cadeneta, tal i com explica Jorge Bucay en el seu llibre Déjame que te cuente. El nen es preguntava tot estranyat com podia ser que un elefant adult, dunes quantes tones de pes, ni tan sols intentés deslligar-se de la petita cadeneta. La resposta del pare del nen era que ja de ben petit ho va estar intentant durant molt de temps, fins que va decidir desistir de la idea perquè no sen veia capaç. Maleït el dia en què va decidir no seguir intentant deslligar-se! Sense saber-ho, aquell fatídic dia lhavia condemnat de per vida, doncs era el que avui encara el mantenia lligat. Així doncs, tot i lentorn, ha de ser la ferma decisió dun mateix el que ha de determinar si vol seguir essent lelefant de circ lligat a una petita cadena, o pel contrari, prefereix trencar la cadena, emprendre el seu propi camí i descobrir món. Un dels aspectes clau daquest entorn el simbolitzen els pares. Els pares són persones molt influents en els emprenedors i, per molts dells, un referent. Un exemple molt clar daixò que intentem explicar el podeu veure a la magnífica pellícula del director Gabriele Muccino i protagonitzada per Will Smith i el seu fill, La recerca de la felicitat. Si encara no lheu vist, us recomanem que la mireu o, com a mínim, busqueu aquest fantàstic fragment a internet. En aquesta pellícula hi ha una escena excellent en la que els protagonistes estan jugant a bàsquet i el pare li diu al seu fill que no el vol veure tot el dia jugant al carrer, ja que no creu que hagi darribar gaire lluny. El fill de cop tira la pilota a terra amb gest de no voler seguir jugant. Després dun silenci, el pare reflexiona sobre el que li ha dit i canvia de parer: «Ei, escoltam... mai deixis que ningú et digui que no pots fer alguna cosa. Si tens un somni, has de protegir-lo. Si algú no pot fer per ell mateix alguna cosa, et dirà que tu tampoc pots. Però si tu realment desitges una cosa, ves a per ella». A qui va dirigit aquest llibre i què hi trobaràs Aquest llibre va dirigit a totes aquelles persones que duna manera o altra es senten capaces, o, com a mínim, que creuen ser-ne. En certa manera, pretén contrarestar tots aquells comentaris que se solen sentir en lentorn dun mateix, que sovint acaben per minar la moral de lemprenedor i fer-li desar un projecte en un racó. Seguint el símil de la marató, aquest llibre pretén ser un punt davituallament durant el recorregut (lhagis començat o no). Per això, hem volgut que la primera part fos Desmuntant mites..., perquè quan sentiu la parella, els pares o algú molt pròxim dir-vos les típiques frases recurrents com «millor que et busquis una feina segura», tingueu algunes armes amb què respondrels. La segona part del llibre lhem volgut dedicar a que coneguis una mica més el teu perfil emprenedor. En alguns casos, és possible que et vegis reflectit en un dels perfils que proposem. Però en daltres, segurament tidentificaràs amb diverses qualitats i defectes dels diferents perfils que hem descrit. Tant se val. El que és imprescindible és que, abans de començar la cursa, sàpigues quines són les teves qualitats i aptituds per tal daprofitar-les, i també quin podria ser el teu taló dAquilles, per mirar de tractar la teva vulnerabilitat, o com a mínim protegir-la. I finalment, en la tercera part del llibre hi trobaràs diverses històries demprenedors que han comès alguns dels errors més freqüents, que pots prendre com a consells útils per tal de reduir a la mínima expressió aquest risc de caure a mitja cursa. Ara bé, ja tadvertim, que malgrat seguir fil per randa tots els consells que hi trobareu, aquests són condició necessària però mai suficient per tal de garantir lèxit. O, el que és el mateix, arribar fins la meta. Com diu la dita, «per aquest món on camines no hi ha rosa sense espines». No cal que segueixis llegint si pensaves que en aquest llibre trobaries les claus màgiques del teu projecte. El que sí podem garantir és que, llegint-lo, probablement testalviaràs bona part dels entrebancs i errors que han comès molts altres emprenedors, que han creat el seu negoci prèviament. Com que tampoc es tracta davisar només dels perills que et trobaràs pel camí, també hi podràs llegir casos dencert, a tall de recomanacions a seguir. Creiem que aquests podran servir-te dajuda, sinó en el curt, com a mínim en el mig o el llarg termini, per poder prendre algunes dreceres que testalviïn temps i, sobretot, per evitar perdret pel camí. I per acabar aquesta introducció, volem afegir que aquest llibre sha escrit en un llenguatge planer i força entenedor, perquè pensem que no cal ser doctor en economia per tal demprendre una nova activitat. Així doncs, no shan utilitzat conceptes purament econòmics que puguin ser confusos per qualsevol persona poc familiaritzada amb el vocabulari de lempresa o leconomia. Precisament per això, per fer-te el camí una mica més planer... També ens agradaria afegir, a mode dagraïment, que aquest llibre està fet per i per a emprenedors. Principals protagonistes dels relats i les històries que en ell es descriuen i que, més enllà de la teoria, són els que aporten amb les seves vivències i experiències, i en el fons, el seu sentiment emprenedor, lexpertesa i el coneixement als que ens dediquem a aquest sector. El seu valor i el seu coratge són els que dalguna manera o altra han contribuït a que emprenguem laventura descriure, editar i publicar aquest llibre. És a dir, sense aventurers que haguessin traçat ja alguns camins que els han portat fins larribada, aquest llibre de ben segur no existiria... a tots ells, gràcies. I de la mateixa manera que hem començat amb un poema, volem tancar aquesta introducció amb un altre text, igualment inspirador. Aquest va ser pronunciat per Christiaan Barnard, el cardiòleg sud-africà que va realitzar el primer transplantament de cor: Si penses que estàs vençut, vençut estàs. Si penses que no tatreveixes, no tatreviràs. Si penses que tagradaria guanyar, però que no pots, ja has perdut. Perquè en el món et trobaràs que lèxit comença amb la voluntat humana. Tot és un estat mental. Has de pensar bé per elevar-te. Has destar segur de tu mateix abans dintentar guanyar un premi. La batalla de la vida no la guanya sempre la persona més forta o la més lleugera, perquè tard o dhora el que guanya és aquell que creu que pot fer-ho. Christiaan Barnard
"El llibre recull fidelment les casuístiques emprenedores més comunes que ens trobem en un país com el nostre." Lluís Rodríguez Salgado
"Si ets emprenedor, aquest llibre et descobrirà tot allò que ningú s'ha atrevit a dir-te. És una guia imprescindible." Diego Bartolomé, fundador de Tauyou language technology
"En aquest llibre tens pautes i vivències que t'ajudaran a establir el camí i els objectius que et proposis." Joan Matarín, fundador de AEGERUS Grup
Ferran Peiró i Puig (Terrassa, 1972) es licenciado en Economía General (UAB). Trabajó en el sector textil e informático antes de recalar en la administración pública. Actualmente trabaja como técnico del Área de Desarrollo Económico de la Diputación de Barcelona, dando apoyo a los técnicos que asesoran directamente a emprendedores. Guillem Perdrix Vidal (Barcelona, 1978) es licenciado en Administración y Dirección de Empresas (UAB). Ha asesorado directamente a emprendedores y ha desarrollado herramientas y metodología para el emprendimiento en la consultora Daleph. Actualmente es Director General de la Federación de Cooperativas de Trabajo Asociado y profesor asociado del Departamento de Economía de la Empresa de la UAB, donde imparte Creación de Empresas y Dirección Estratégica. Albert Torruella Torres (Barcelona, 1981) es licenciado en Administración y Dirección de Empresas (UB) y máster en Dirección Económico-Financiera (UOC). Asesora directamente a emprendedores como técnico en la administración pública y es profesor asociado del Departamento de Economía y Organización de Empresas de la UB, donde imparte Dirección Estratégica de la Empresa.