jueves, 04 de noviembre de 2010
Editorial CEP es complau a presentar-los el temari per a la preparació de les proves teòriques d'accés al Cos de Professors d'Ensenyament Secundari en l'especialitat d'Intervenció Sociocomunitària.
Aquest material pretén ser una eina útil per a tots aquells que s'aventurin en la tasca d'obtenir una plaça com a professor.
Opositar és un camí individual, i com tot bon caminant l'opositor ha de cercar els seus punts forts i febles, i a partir d'ells anar ampliant i personalitzant l'estudi. És reconèixer-se capaç de participar coordinadament amb altres professionals en la formació de diferents perfils professionals de la família professional de Serveis a la Comunitat, participant com a docent en Cicles de la mateixa.
Ser professor obliga a conèixer el marc legal en què els professionals de l'educació ens desenvolupem, i estudiar actualitzant els temes que se'ns sol·liciten. Hem de recordar que ens trobem en un moment de convivència de lleis orgàniques, per la qual cosa fent referència al RD 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, establert per la Llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig d'Educació (LOE) durant aquests cursos escolars es comencen a implantar etapes segons la LOE, extingint-se segons Llei Orgànica 1/1990 de 3 d'Octubre d'Ordenació General del Sistema Educatiu (LOGSE).
Per facilitar l'estudi dels temes s'incorpora un guió resum al final de cadascun d'ells. S'incorporen a més a més mapes conceptuals sobre aspectes com el desenvolupament humà, o sobre personatges de renom com Freire, que aporta la seva visió pedagògica participant activament en processos d'intervenció sociocomunitària. Aquests mapes ajudaran a memoritzar i a relacionar teoria i pràctica educativa. Tema 48 Tema 49 Tema 50 Tema 51 Tema 52 Tema 53 Tema 54 Tema 55 Tema 56 Tema 57 Tema 58 Tema 59 Tema 60 Tema 61 Tema 62 Tema 63 Tema 64 Tema 65 Tema 66 Tema 67 Tema 68 Tema 69
Desenvolupament social de 0-6 anys: etapes, les seves característiques, moments més significatius. Processos mentals, afectius i conductuals en la socialització. El vincle d'afecció. Àmbits de socialització: la família, l'escola i els iguals. Desenvolupament social en el currículum de l'Educació Infantil.
Desenvolupament de l'afectivitat de 0-6 anys: sentiments i emocions. Afectivitat i desenvolupament de la personalitat de 0-6 anys. El coneixement de si mateix: autoconcepte i autoestima. Afectivitat i socialització. L'afectivitat en el currículum de l'Educació Infantil.
Desenvolupament moral fins als 6 anys. Etapes: característiques i moments significatius. Transmissió de pautes i valors a l'escola. Les actituds: el seu desenvolupament i el seu tractament educatiu. El currículum ocult. Temes transversals i educació en valors. La moral heterònoma. Les estratègies d'actuació i els recursos. El moral en el desenvolupament integral del nen.
Desenvolupament afectiu-sexual fins als 6 anys. Etapes: característiques i moments significatius. Identitat i tipificació sexual. L'educació sexual: estratègies i recursos. El sexual en el desenvolupament integral.
L'activitat lúdica en la infància, eix metodològic en l'etapa 0 a 6 anys. Teories del joc. Característiques i classificacions. Joc i desenvolupament. L'observació en el joc infantil. El rol de l'adult en el joc. Criteris de selecció dels jocs i joguines. El joc en el currículum d'Educació Infantil. Joc i moviment.
El desenvolupament del llenguatge de 0 a 6 anys: evolució de la comprensió i l'expressió. La comunicació no verbal. Estratègies d'actuació i recursos per desenvolupar el llenguatge infantil. El llenguatge oral en el currículum de l'Educació Infantil.
El conte: el seu valor educatiu en els programes d'intervenció infantil. Tractament d'un conte: tècniques de narració. Gèneres de conte. Criteris de selecció de contes. El conte com a recurs globalitzador. El racó dels contes.
L'expressió corporal, plàstica i musical: formes de representació i vehicle de comunicació en la infància. Evolució de 0 a 6 anys. Estratègies d'actuació i recursos per desenvolupar-les. Els tres tipus d'expressió el currículum de l'Educació Infantil.
La intervenció social. Intervenció en integració i marginació social: concepte i teories; inici, evolució i situació actual a Espanya. El marc administratiu, legislatiu i competencial de la intervenció social. Context, sistemes organitzatius i models d'intervenció a Espanya i als països de la U.E.
Aplicació de la psicologia comunitària i sociologia a l'estudi dels sectors d'intervenció: tercera edat, família i menors, immigració, discapacitats i altres col·lectius.
La intervenció del Tècnic Superior en Integració Social: models i mètodes d'obtenció d'informació en l'àmbit social. Tècniques per a la recollida d'informació, valoració i presa de decisions
Les discapacitats en l'àmbit físic: la seva descripció des de la fisiologia general (adolescència, maduresa i senectut). Possibilitats d'intervenció social. Aspectes mèdics de la intervenció: principis de fisioteràpia i rehabilitació. Organitzacions relacionades amb la defensa i intervenció d'aquests col·lectius.
Les discapacitats en l'àmbit psíquic: la seva descripció des de la psicologia (adolescència, maduresa i senectut). Possibilitats d'intervenció social. Organitzacions relacionades amb la defensa i intervenció d'aquests col·lectius.
Les discapacitats en l'àmbit sensorial: la seva descripció des de la fisiologia i la psicologia (adolescència, maduresa i senectut). Possibilitats d'intervenció social. Sistemes alternatius de comunicació. Organitzacions relacionades amb la defensa i intervenció d'aquests col·lectius.
Els dèficits en l'àmbit social: la seva descripció des de la psicologia comunitària i la sociologia (adolescència, maduresa i senectut). Possibilitats d'intervenció social. Organitzacions relacionades amb la defensa i intervenció en aquests col·lectius.
Planificació i programació de la intervenció social. Fases del procés de planificació. Elements i tècniques de la programació. Organització i gestió dels recursos
Serveis socials: activitat pública i privada. Institucions públiques i empreses privades dedicades a serveis socials: organització de recursos humans, administratius, econòmics i materials.
Unitats de convivència: concepte, tipologia i dinàmica. Projecte, eix metodològic d'intervenció en unitats de convivència. La programació i els seus elements. La descripció de les tècniques específiques d'intervenció familiar. La seva avaluació.
Les habilitats socials i l'autonomia personal: avaluació i entrenament. Subjectes amb discapacitats: tractaments de les principals carències i les seves ajudes tècniques. Ancians: estimulació individual i social en els entorns comunicatius més pròxims. Anàlisi de les conductes associa'ls i la seva possible orientació i tractament.
Les tècniques de modificació de conducta: fonamentació teòrica. Tècniques més apropiades en la intervenció de l'adquisició d'habilitats d'autonomia personal i social: pautes per a la seva aplicació.
La intervenció social en la inserció ocupacional. Concepte i característiques del món laboral i formatiu en la societat actual. Marc legislatiu. Sectors d'especial dificultat: menors, marginació, dones i discapacitats. Els valors i les actituds en el món laboral.
Desenvolupament de projectes d'inserció ocupacional. Identificació de les variables determinants de les habilitats laborals i de la seva inserció en el treball adequat. Recursos de la inserció ocupacional. Estimulació per a la pròpia formació i recerca d'ocupació
La relació del Tècnic Superior en Integració Social amb els centres del sistema educatiu del seu entorn. Intervenció i seguiment de l'adaptació escolar i social dels col·lectius a intervenir. Col·laboració amb les unitats de convivència i serveis de suport.