Aquest primer volum del temari desplega els temes 1 a 13 del programa oficial de manera exhaustiva, amb un contingut actualitzat i adaptat al que estableixen tant la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE), com la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a millorar la qualitat educativa (LOMCE).
Cada tema conté una introducció i una conclusió, tal com requereixen els criteris d'avaluació dels tribunals, i un esquema perquè l'opositor en tingui una visió global i l'ajudi a estudiar-lo i memoritzar-lo.
En relació amb la legislació educativa, hem tingut en compte els preceptes de la LOE i de la LOMCE que estiguin connectats amb cada tema, però l'opositor o opositora haurà d'examinar i tenir en compte la legislació específica de la comunitat per la qual es presentarà a l'oposició. Tema 2. Leducació especial en el marc de la LOGSE. El seu desplegament normatiu. El concepte dalumnes amb necessitats educatives especials Tema 3. El procés didentificació i valoració de les necessitats educatives especials dels alumnes i la relació que té amb el currículum. Decisions descolarització. Lavaluació del procés educatiu i criteris de promoció per a aquests alumnes Tema 4. El centre ordinari i la resposta a les necessitats especials dels alumnes. El projecte educatiu i el projecte curricular en relació amb aquests alumnes. Les adaptacions curriculars Tema 5. El centre específic deducació especial: característiques del projecte educatiu i del projecte curricular. Referents bàsics i criteris per a elaborar-los Tema 6. Lorientació en el procés educatiu dels alumnes amb necessitats educatives especials. Estructura, organització i funció de lorientació daquests alumnes Tema 7. Els recursos materials i personals per a latenció dels alumnes amb necessitats educatives especials. Recursos de lescola. Recursos externs a lescola. Collaboració entre serveis específics i serveis ordinaris Tema 8. El mestre deducació especial. Funcions. Modalitats dintervenció. Relació del mestre deducació especial amb la resta dels mestres del centre i amb els serveis de suport externs a lescola Tema 9. La participació de la família en leducació dels alumnes amb necessitats educatives especials. Vies de participació. El paper dels pares en la presa de decisions respecte al procés descolarització daquests alumnes Tema 10. Els alumnes deducació infantil. Desenvolupament evolutiu en els diferents àmbits: motor, cognitiu, lingüístic, afectiu i social. Alteracions en el desenvolupament Tema 11. Les necessitats educatives especials en letapa deducació infantil. La resposta educativa a les necessitats especials daquests alumnes en el projecte curricular i en les programacions. Les adaptacions curriculars Tema 12. Els alumnes deducació primària. Desenvolupament evolutiu en els diferents àmbits: motor, cognitiu, lingüístic, afectiu i social. Alteracions en el desenvolupament Tema 13. Les necessitats educatives especials en letapa deducació primària. La resposta educativa a les necessitats especials daquests alumnes en el projecte curricular i en les programacions. Les adaptacions curriculars Bibliografia