Argumento de Cos de Mestres. Educació Primària. Temari
Els motius que ens han portat a publicar la present edició d'aquesta obra han estat nombrosos: En primer lloc, hem tractat d'adequar el contingut dels temes a la normativa corresponent al desenvolupament de la LOE. En segon lloc hem pretès: - Sintetitzar els temes perquè recullin els continguts més importants. - Incloure en cada tema la introducció i la conclusió (aspectes molt valorats pels tribunals). - Elaborar un esquema per a cada tema perquè l'opositor fixi la seva atenció en els aspectes més importants. L'equip docent que ha redactat el present temari conjuga una dilatada experiència en la preparació d'Oposicions al Cos de Mestres amb el seu quefer diari a l'escola pública i amb la participació en tribunals d'oposicions a aquest cos. Confiem que aquest llibre serveixi l'opositor per assolir l'objectiu proposat, que és també el nostre: aconseguir una preparació de qualitat que li permeti superar l'oposició.0Tema 1. Característiques bàsiques del desenvolupament psicoevolutiu dels nens i nens dels sis als dotze anys. Aspectes cognitius, motrius, afectius i socials. Implicacions en el desenvolupament del procés educatiu i d ensenyament-aprenentatge. Tema 2. La concreció dels currículums en el marc del Projecte Educatiu del Centre. Programació docent per donar resposta a les diferents necessitats de l alumnat: principis pedagògics que han de tenir-se en compte, estratègies per a la seva elaboració en el cicle, curs i aula. Coordinació docent. Tema 3. La tutoria en l Educació Primària. Suport i orientació en el procés d aprenentatge. Col?laboració amb les famílies. Funcions del tutor en relació amb l equip docent i altres professionals. El Pla d Acció Tutorial. Propostes d acció tutorial. Tema 4. L atenció a la diversitat de l alumnat. Principis i estratègies. Mesures organitzatives, curriculars i didàctiques. Alumnat amb necessitat específica de suport educatiu. Mesures educatives específiques. Tema 5. L avaluació dels processos d aprenentatge de l alumnat d Educació Primària. Característiques, estratègies, tècniques i instruments d avaluació. Promoció i plans específics de reforç. Tema 6. Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Intervenció educativa per al seu ús i aplicació en les diferents àrees del coneixement. Tema 7. L àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural en l Educació Primària: enfocament, característiques i propostes d intervenció educativa. Contribució de l àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d avaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum. Tema 8. Construcció de la noció de temps històric a l Educació Primària. Àmbits d estudi de processos i fets històrics. L aprenentatge de les grans etapes històriques de la humanitat. Utilització de documents: orals, escrits i restes materials. Intervenció educativa. Tema 9. L entorn i la seva conservació. Relacions entre els elements dels ecosistemes, factors de deteriorament i regeneració. Capacitat dels éssers humans per actuar sobre la naturalesa. Intervenció educativa. Tema 10. L aprenentatge dels fenòmens físics i els canvis químics. Planificació i realització d experiències per a l estudi de propietats, característiques i comportament de la matèria i l energia. Tema 11. L àrea d Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans a l Educació Primaria: enfocament, característiques i propostes d intervenció educativa. Contribució de l àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d avaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum. Tema 12. L àrea d Educació Artística en l Educació Primaria com a àrea integrada: enfocament, característiques i propostes d intervenció educativa. Contribució de l àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d avaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum. Tema 13. Els diferents llenguatges i tècniques artístiques. Intervenció educativa en l elaboració de composicions plàstiques i imatges: planificació, disseny i organització del procés; selecció i utilització de materials i tècniques. Tema 14. L àrea de Llengua Castellana i Literatura en l Educació Primaria: enfocament, característiques i propostes d intervenció educativa. Contribució de l àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d avaluació: aspectes més rellevants. Desenvolupament de la competència comunicativa en altres àrees del currículum. Tema 15. La intervenció educativa en la reflexió sistemàtica sobre el llenguatge en l Educació Primària en relació amb les condicions d ús: el context comunicatiu, els àmbits d ús i el text. L adquisició de la lectura i l escriptura. Tema 16. L educació literària en el context escolar. Manifestacions literàries més importants aplicades a l Educació Primària. Tècniques i estratègies d utilització de la literatura infantil i juvenil. La biblioteca escolar i la biblioteca d aula com a recursos didàctics en l educació literària. Tema 17. Procés d adquisició i desenvolupament del llenguatge en l Educació Primària: comprensió i expressió oral, elements no lingüístics que acompanyen la comunicació oral. Estratègies d intervenció educativa. Tema 18. Desenvolupament i característiques del procés lector en l Educació Primària. Tècniques i estratègies de comprensió lectora en diferents situacions de comunicació i amb diferents tipus de textos. La lectura: plans de foment i estratègies d intervenció educativa. Tema 19. Desenvolupament de l expressió escrita a l Educació Primària. Mètodes i estratègies d aprenentatge. Composició de diferents textos escrits. Utilització de les Tecnologies de la Informació i Comunicació. Estratègies d intervenció educativa. Tema 20. L àrea de Matemàtiques en l Educació Primària: enfocament, característiques i propostes d intervenció educativa. Contribució al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d avaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum. Tema 21. Resolució de problemes. Diferents classes i mètodes de resolució. Planificació, gestió dels recursos, representació, interpretació i valoració dels resultats. Estratègies d intervenció educativa. Tema 22. L aprenentatge dels nombres i el càlcul numèric. Nombres naturals, enters, fraccionaris i decimals. Sistemes de numeració. Relació entre els nombres. Operacions de càlcul i procediments d aquest (càlcul escrit, mental, estimació i calculadora). Intervenció educativa. Tema 23. Les magnituds i la seva mesura. Unitats i instruments de mesura. Estimació i aproximació en els mesuraments. Recursos didàctics i intervenció educativa. Tema 24. Evolució de la percepció espacial a l Educació Primària. Elements, formes i relacions geomètriques a l entorn: classificació i representació. Intervenció educativa. Tema 25. Recollida, organització i representació de la informació. Taules de dades. Tipus de gràfics. Aplicacions en les diferents àrees i en la interpretació de dades. Utilització de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació pel tractament de dades. Tema 26. L àrea de Llengua Catalana i Literatura en l Educació Primària: enfocament i característiques. Contribució de l àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d avaluació. Relació amb altres àrees del currículum Tema 27. La literatura catalana en el context escolar. Manifestacions literàries més importants aplicades a l Educació Primària. Tècniques i estratègies d utilització de la literatura infantil. La biblioteca escolar com a recurs didàctic en l educació literària Tema 28. L àmbit de llengües en l Educació Primària: ensenyament integrat. Transferència de coneixements d una llengua a una altra. Contribució des de les àrees lingüístiques a l assoliment de la competència plurilingüe i intercultural