Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: drets i deures fonamentals.
Tema 2. Lorganització territorial de lEstat. Les comunitats autònomes: constitució i competències. Estatut dAutonomia de Catalunya: concepte, contingut. Drets i deures de la ciutadania.
II. Lempresa pública
Tema 3. Lempresa pública Institut Català de la Salut. Règim jurídic, objectius, funcions i principis de gestió. Organització de lInstitut Català de la Salut. La prestació de serveis sanitaris i sociosanitaris.
III. Gestió de recursos humans
Tema 4. Lestatut marc del personal estatutari dels serveis de salut. Principis generals i àmbit daplicació. Classificació del personal estatutari. Retribucions. Drets i deures.
Tema 5. Adquisició, pèrdua i renúncia a la condició de personal estatutari fix. Provisió, selecció i promoció interna. Mobilitat del personal.
Tema 6. Jornada de treball, permisos i llicències. Situacions del personal estatutari.
Tema 7. II Acord de la Mesa Sectorial de Negociació de Sanitat sobre les condicions de treball del personal estatutari de lInstitut Català de la Salut. Sistemes dincentivació i promoció professional: la carrera professional i la retribució variable per compliment dobjectius. Polítiques docupació i mesures de reordenació de la prestació assistencial i millores laborals.
Tema 8. Lestatut bàsic de lempleat públic. Àmbit daplicació. Principis generals. Afectació al règim jurídic del personal estatutari dels serveis de salut.
IV. Prevenció de riscos laborals
Tema 9. Conceptes bàsics en prevenció de riscos laborals. Els serveis de prevenció; objectius, finalitats i funcions. Factors de risc específics del lloc de treball. Factors associats a la seguretat: electricitat, incendi i explosió, productes químics, seguretat vial i equips de treball. Factors associats a la higiene: agents biològics, agents físics (radiacions ionitzants, radiacions no ionitzants i soroll), agents químics (desinfectants, residus, làtex). Factors associats a lergonomia: postures de treball, manipulació manual de càrregues, mobilització de malats, treballs doficina i pantalles de visualització de dades. Factors associats a la psicosociologia.
V. Organització del treball
Tema 10. Atenció al ciutadà i a la ciutadana. Drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i latenció sanitària. Atenció integral: personal, telefònica, escrita; atenció al públic culturalment divers. Habilitats comunicatives. Iniciatives, reclamacions, queixes i peticions.
Tema 11. Històries clíniques: concepte i confidencialitat. Arxiu de documents. Conservació i eliminació de documents: avaluació i tria. Gestió dels documents electrònics. Terminologia sanitària bàsica. Principals arrels, prefixos i sufixos que componen els termes mèdics i sanitaris.
Tema 12. Primers auxilis. Actuacions en casos demergència: incendis. La mobilització i trasllat de malalts. Infeccions nosocomials: què són. Actuacions preventives bàsiques: rentat de mans, utilització de guants dun sol ús, mesures dhigiene durant la mobilització i el trasllat de malalts, aïllament (tipus i precaucions universals), manipulació de mostres biològiques, segregació i eliminació de residus.
Tema 13. Introducció a la informàtica. Ofimàtica bàsica. 1. Microsoft Word, nivell bàsic: elements de lentorn Word, edició bàsica en Word, gestió de fitxers (obrir, guardar i crear nous documents). Plantilles. Formats de caràcter bàsics. Control dalineació i sagnats. Format de paràgraf, espais i salts de línia. Vistes de pàgina. Opcions de revisió gramatical. Ortografia. Configurar la pàgina. Imprimir documents i configurar impressora. Marges i subratllat. 2. Microsoft Excel, nivell bàsic: lentorn del programa Excel, cel·les, llibres (crear, guardar i recuperar llibres), rangs, files i columnes, cercar i reemplaçar, format de cel·la, format de pàgina i impressió, fulls i llibres, fórmules i funcions, finestres. 3. Navegació per Internet. Correu electrònic.
Tema 14. Qualitat: concepte i definició. Qualitat tècnica i qualitat percebuda: concepte. El cicle de millora contínua: planificar, implantar, avaluar i activar (cicle PDCA). Resolució de problemes: el diagrama causa- efecte. Lacreditació del Departament de Salut: concepte. La certificació de qualitat: què és la norma ISO.