L'objectiu d'aquest manual és dotar a pares i docents de recursos i estratègies necessaris per afrontar problemes de conducta dels seus fills i/o alumnes.
Aquest material didàctic és una guia teoricopràctica, des d'una perspectiva sistèmica, sobre com afrontar i resoldre diferents conductes i conflictes. 2. Inadaptació social 3. Comportament antisocial 4. La comunicació humana 5. Intervenció des dels centres escolars en els problemes de conducta antisocial 6. Com elaborar programes i estratègies de solució eficaç 7. Alteracions del comportament en l'infància y l'adolescència 8. Principals programes desenvolupats a Espanya i a Europa 9. La LOGSE. Una perspectivaconstructivista 10. Responsabilitat civil i penal del professorat RESUM EXAMEN BIBLIOGRAFIA
1.1. Introducció
1.2. Principals conceptes
1.2.1. Comportament
1.2.2. Alterar
1.2.3. Alteració comportamental
1.3. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 1
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
2.1. Introducció
2.2. Concepte
2.2.1. Adolescents infractors: perfil, factors de risc i protecció
2.2.2. Intervenció socioeducativa oberta i institucionalitzada
2.2.3. L'educació social
2.2.4. Inserció laboral
2.3. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 2
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
3.1. Introducció
3.2. Concepte
3.3. Diferències de gènere i edat en el comportament antisocial
3.4. Factors de risc
3.4.1. Factors individuals
3.4.2. Factors familiars
3.4.3. Factors escolars
3.4.4. Factors socioeconòmics i culturals
3.5. Comportament antisocial, trastorn de la personalitat antisocial i delinqüència
3.5.1. Comportament antisocial
3.5.2. Trastorn antisocial de la personalitat
3.5.3. Delinqüència juvenil
3.6. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 3
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
4.1. Introducció
4.2. Axiomes de la comunicació humana
4.3. L'escolta activa
4.4. L'empatia
4.5. Barreres de la comunicació
4.6. Suposicions errònies sobre el procés de la comunicació
4.7. Distorsions cognitives més usuals
4.8. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 4
SOLUCIONS
5.1. Introducció
5.2. L'escola com a sistema. Subsistema classe: clima social i entorn físic
5.3. El professor: la gestió de l'aula. Relacions professors-família-alumnes
5.4. La disciplina a l'aules. Tècniques i estratègies de control.
5.4.1. Com conèixer al nostre grup?
5.4.2. Com hem d'actuar?
5.5. Importància del sistema familiar en la resolució de conflictes
5.5.1. Subsistemes o holons familiars
5.5.2. El paper de la família en l'educació
5.5.3. Fonaments generals per a una collaboració entre els professors i els pares en les distintes etapes educatives
5.6. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 5
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
6.1. Introducció
6.2. Aspectes a tenir en compte per a l'elaboració de programes
6.2.1. Avaluació de les necessitats
6.3. Estratègies de solució dels problemes a l'aula
6.4. L'elaboració de regles i normes de convivència. El seguiment del seu compliment
6.5. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 6
SOLUCIONS
7.1. Introducció
7.2. L'ansietat
7.2.1. El trastorn d'ansietat per separació
7.2.2. El trastorn per ansietat excessiva o hiperansietat
7.2.3. El trastorn d'angoixa o de pànic
7.2.4. El trastorn obsessiu-compulsiu
7.2.5. Les pors
7.2.6. La fòbia escolar, el rebuig a acudir a l'escola
7.2.7. La fòbia social o el trastorn per evitació en l'infància
7.3. L'hiperactivitat
7.4. El trastorn negativista desafiador (TDN)
7.5. Els trastorns depressius
7.6. L'autisme
7.7. L'agressivitat
7.8. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 7
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
8.1. Introducció
8.2. Programes desenvolupats a Espanya
8.3. Programes desenvolupats a Europa
8.4. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 8
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
9.1. Introducció
9.2. El procés d'ensenyament-aprenentatge des de la perspectiva constructivista
9.3. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 9
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
10.1. Introducció
10.2. La modificació dels articles 1903 i 1904 del Codi civil i de l'article 22 del Codi penal
10.3. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 10
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS