Ensenyar història a primària es el segundo volumen de una colección dedicada a la enseñanza y aprendizaje de la historia en la etapa de educación infantil y primaria. Pròleg 11 Qüestions prèvies. Notes de l editor 13 1. Qüestions bàsiques 15 2. Interpretar i implementar el currículum 45
La autora, Jacqui Dean, una experta en la didáctica en esta área, ha escrito una obra que combina la descripción de su experiencia en la enseñanza de la historia con la revisión de las bases teóricas de aprendizaje de los niños. El libro analiza primero los objetivos a la hora de enseñar historia, el proceso de aprendizaje de los escolares y unas valoraciones básicas sobre el tratamiento del alumnado con necesidades educativas especiales, el género, la cultura y la etnia, y lo ilustra con la explicación de casos prácticos.
Introducció 15
Qüestió 1. Què és la història? 16
Qüestió 2. La història a les escoles. Quin objectiu té? 19
Per què ensenyem història? 19
L enfocament del Curriculum Nacional 20
Qüestió 3. El coneixement de la matèria per part dels docents 22
Quins són els elements que constitueixen
el coneixement de la matèria? 22
El cicle de la recerca activa 23
Qüestió 4. L aprenentatge històric dels infants 24
L aprenentatge actiu 1: construir barques 25
L aprenentatge actiu 2: teatre 25
L aprenentatge icònic. Utilitzar imatges i l entorn 29
L aprenentatge simbòlic: explicar contes 30
La teoria de l aprenentatge social de Vigotsky duta a la pràctica 32
Qüestió 5. La connexió història-llengua 33
L expressió i comprensió orals 34
La lectura 34
L expressió escrita 34
Qüestió 6. Les necessitats educatives especials 35
L ús de fonts no textuals 35
L ús d estratègies de lectura i expressió escrita 36
Qüestió 7. Trobar l equilibri: gènere, cultura i etnicitat 37
El gènere 37
La cultura i l etnicitat 39
Els continguts i els conceptes 39
L aprenentatge de les habilitats històriques 40
Aplicar principis filosòfics 40
Qüestió 8. L avaluació 41
Progressió 42
Secció 1. La planificació del currículum 45
Secció 2. Planificar un tema d història 46
Equilibrar el contingut 47
Què han de fer els alumnes? 47
Dotar la unitat de recursos 48
Proporcionar una visió general 48
Pluja de preguntes sobre llibres temàtics 48
Diferenciació 49
Com s hauria d organitzar l aula per aprendre història 51
Secció 3. Les estratègies pedagògiques 52
Secció 4. Els principis pedagògics 52
Secció 5. Estudi d un cas: una investigació local 54
El context 54
El tema 54
El treball preliminar 55
Analitzar documents (1): lectura del diari 55
Analitzar documents (2): els censos 63
Comunicar les descobertes 68
Què van aprendre els alumnes? 68
3. La funció de les TIC a les classes d història de primària 69
Secció 1. El programari 70
Secció 2. El maquinari 72
Secció 3. Eines prometedores 72
Secció 4. Elaborar i utilitzar una base de dades a la classe 74
Annexos 81
Referències i bibliografia 90