(Abstract: EDUCATING THE LOOK - Architecture of a solidary mind - We don't see the things as they are, but as we are. For this reason to educate our way of looking is to help the person to be more conscious of reality, endowing him with cognitive tools to sort through the obstacles and perceptive distortions, be they those characteristic of human nature or those inherited socially through certain stereotypes and one way thinking. The book, clear, didactic, but with scientific rigor, constitutes a basic and novel tool that includes numerous activities, for educators anxious to change and to improve our world by means of a much more powerful and more sustainable human and cultural capital than economic capital).
Extracto del Índice:
I. Percepción interpersonal: gafas para ver.
1. Lo que va del ver al actuar.
2. La atención al otro.
3. Gestalt y pobreza: la mente desenfocada.
4. La persona-estímulo: el necesitado y sus ímágenes sociales.
5. La persona-impresión: el voluntario y sus imágenes mentales.
II. Pensamiento prosocial: sombreros para pensar.
6. Los marcos de referencia como mecanismos de la percepción y procesamiento de la realidad.
7. Dimensiones cognitivas y pensamiento prosocial: pistas para dibujar mapas solidarios.
8. Fichas y Procedimientos didácticos para desarrollar el pensamiento: empático, crítico, creativo, dinámico, sistémico, constructivo y ecléctico.
César GARCÍA-RINCÓN DE CASTRO es doctor en Sociología y Diplomado en Trabajo Social. Lleva más de 15 años dedicado a la formación de adolescentes en el ámbito de la solidaridad y el voluntariado.