Amb motiu d'aquest canvi Editorial CEP posa a la seva disposició una edició revisada del temari que serà vàlid per a les pròximes convocatòries.
Elaborats per professionals relacionats amb l'àmbit educatiu aquest material sens dubte suposarà una gran ajuda per als opositors que desitgen preparar el seu accés a la funció docent.; Tema 18 Tema 19 Tema 20 Tema 21 Tema 22 Tema 23 Tema 24 Tema 25 Tema 26 Tema 27 Tema 28 Tema 29 Tema 30 Tema 31 Tema 32 Tema 33
Organismes internacionals per a la cooperació. Programes de la Unió Europea relacionats amb l'acció social. Organitzacions No Governamentals: característiques. Voluntariat social.
L?expressió i representació com a recursos d?animació. Arts de representació. El joc dramàtic. Teoria i pràctica de l?espectacle teatral i no teatral. Tècniques d?expressió corporal i vocal. Tècniques d?expressió musical. Recursos i tècniques de producció manual.
Diferents modalitats d'atenció a la infància a Espanya, Unió Europea i altres països rellevants: característiques generals i finalitats. Aspectes fonamentals i la seva organització.
Els drets del nen. Marc legal. La infància en situació de risc social. Indicadors de risc. Indicadors del maltractament infantil. Serveis especialitzats dins una política de benestar social: adopció i acolliment familiar, centres d'acollida i intervenció amb les famílies.
Els drets del nen. Marc legal. La infància en situació de risc social. Indicadors de risc. Indicadors del maltractament infantil. Serveis especialitzats dins una política de benestar social: adopció i acolliment familiar, centres d'acollida i intervenció amb les famílies.
L?escola infantil en el sistema educatiu espanyol. Marc legal. Característiques generals, finalitats, estructura curricular i àrees d?aprenentatge. Característiques pròpies del primer cicle. Especificacions per a 0-1 any.
L'avaluació a l'Escola Infantil i en altres àmbits d'atenció a la infància: fins, funcions i tipus. Procediments i instruments. Importància de l'avaluació inicial. L'observació. Informació a les famílies i/o altres agents. Metodologia d'investigació-acció.
Aprenentatge i desenvolupament. Bases psicopedagògiques de l'aprenentatge. Teories explicatives del procés d'ensenyament-aprenentatge. Implicacions educatives: models didàctics. Models predominants en l'actual Sistema Educatiu.
Perfil del Tècnic Superior en Educació Infantil: funcions, valors, capacitats i actituds. El seu rol en els programes d'intervenció infantil. La col?laboració amb altres professionals.
L'atenció a la diversitat als centres infantils. Factors de diversitat en la infància. Les necessitats educatives especials. La integració escolar: objectius i recursos. Col?laboració centre-família-altres agents externs.
Característiques generals del nen i la nena fins als 6 anys. Principals factors que intervenen en el seu desenvolupament. Etapes i moments més significatius. Implicacions educatives.
Desenvolupament físic del nen i de la nena fins als sis anys. Factors condicionants. Paràmetres i tècniques de seguiment del desenvolupament somàtic. Malalties més freqüents. Etiologia, símptomes i pautes d'intervenció. Prevenció d'accidents i primers auxilis. Normativa vigent.
L'atenció a les necessitats bàsiques en la primera infància. L'atenció a les necessitats, eix metodològic de 0 a 6 anys. Evolució de les necessitats d'alimentació, higiene i son. Importància de les rutines diàries. Rutines i educació d'hàbits. Importància dels factors afectius i de relació. Col?laboració família-centre. El període d'adaptació.
Alimentació, nutrició i dietètica. Necessitats segons l'edat (0-6 anys). Alimentació equilibrada i planificació de menús. Errors alimentaris en la infància. Trastorns infantils en l'alimentació, el seu abordatge. Les hores de menjar: moments educatius. Criteris d'organització del menjador infantil
Activitat física i mental i salut. Activitat i descans. Necessitats i ritmes de son de 0 a 6 anys: criteris educatius. La fatiga infantil. Trastorns del son, el seu abordatge. Disseny d'espais apropiats per al són.
Higiene general i individual. La higiene de l'entorn familiar i escolar. Higiene i salut. L'escola com a agent de salut: Educació per a la salut. Adquisició d'hàbits d'higiene en la infància. Els moments d'higiene: moments educatius. El control d'esfínters, els seus trastorns i abordatge. Criteris per a l'organització d'espais d'higiene personal.
Els hàbits i les habilitats socials en la infància. Programes de desenvolupament, adquisició i seguiment: fases i organització de recursos. Seguiment i avaluació dels programes. Trastorns més freqüents: caracterització. Tècniques de modificació cognitiu-conductuals. Col?laboració de la família i altres agents externs.