Anàlisi del retard del Llenguatge (A-RE-L) és un instrument per avaluar la competència psicolingüistica dels infants de 3 a 6 anys i per a obtenir el seu perfil i poder determinar els objectius de la intervenció.
L´avaluació es realitza mitjançant el «Protocol per a l´Avaluació del Retard del Llenguatge» que analitza no només el llenguatge, sino també les habilitats que usualment té associades de joc, atenció, comprensió, comunicació i parla. Aquesta avaluació permet situar les dificultats detectades d´acord amb els criteris evolutius descrits al protocol. Per confirmar que es tracta d´un retard és necessari, a més, obtenir la informació adicional que conté el «Protocol per a les Valoracions Complementàries», a fi de descartar la presència d´altres factors que poden reforçar o provocar el problema. El resum final de l´avaluació del llenguatge que es presenta ajuda a escollir l´orientació més oportuna segons el diagnòstic establert.
El perfil que s´obté amb el «Protocol per a l´Elaboració del Perfil del Llenguatge» s´ha dissenyat per aprofondir en el coneixement de les habilitats psicolingüístiques que tenen els infants als quals sel´s hi ha diagnosticat un retard del llenguatge. Aquest perfil es realitza a partir d´una mostra de llenguatge que s´obté en situacions de conversació de narració, y mitjançant la realizació de tasques de denominació, comprensió i producció d´ordres, imitació de frases i descripció d´imatges. A partir de les dades que s´han obtingut amb el perfil es poden sistematitzar els objectius de la reeducació logopèdica i avaluar el seu progrés.
A-RE-L es fruit de dos projectes d´investigació sobre el Trastorn Específic del Llenguatge, en el qual hi col·laboren diferents CREDA de Catalunya. Després del seu ús en la detecció i en la determinació dels objectius de la reeducació dels infants amb retard de llenguatge que formen part de l´investigació, i de les modificacions que les logopedes que participen en el projecte han suggerit, és d´interès la seva publicació per ús professional.ContingutPròleg.
Presentació.
Protocol per a l´Avaluació del Retard del Llenguatge.
Protocol per a les Valoracions Complementàries.
Resum de l´evaluació del llenguatge.
Protocol per a l, Elaboració del Perfil del Llenguatge.
Síntesi del perfil del llenguatge.
Annexe: Exemple d´un cas. Perfil del llenguatge.
Objectius de l´intervenció.