Lempresa valenciana sha mostrat històricament dinàmica davant les dificultats que ha patit (absència de recursos naturals, manca dinfraestructures, etc.). Així, la «via valenciana» sha materialitzat en una forma singular de fer empresa, dotada amb uns trets característics que tradicionalment han generat benestar per a la nostra societat (mitjançant lobertura als mercats exteriors, lemprenedoria, els clústers industrials, etc.). No obstant això, leconomia valenciana ha sigut invisible com a objecte destudi fins fa unes poques dècades. El present duu nous escenaris postcrisi on la globalització, les TIC, el canvi climàtic, els països emergents o els nous riscos geopolítics han evidenciat la pèrdua dels nostres avantatges competitius tradicionals. Un present delicat, no únicament a causa de la crisi, ja que nombrosos motors que impulsaven la nostra economia han desaparegut o shan tornat molt febles. Així, la profunda transformació del nostre model productiu requereix un diagnòstic rigorós i un plantejament clar de les alternatives adequades per a fer front als nombrosos reptes que tenim. En aquest context, lobra que teniu a les mans pretén modestament inspirar una visió empresarial de país al voltant dun programa possible i desitjable. Sobre les bases de la nostra tradició empresarial, el nostre capital humà i la nostra capacitat emprenedora, el repte és reinventar un nou model productiu. Un model que ha de tornar a ser competitiu, innovador, obert al món i socialment responsable.