El volum IV de lObra completa de Salvador Dalí (Figueres, 1904-1989) és la compilació més exhaustiva darticles del pintor, reconegut com un brillant i original assagista. Amb un total de 162 textos, la meitat daquests no publicats en altres llibres de lautor, Assaigs 1. Articles, 1919-1986 aplega des dels seus començaments amb a penes 15 anys dedat per mitjà duna sèrie sobre Els grans mestres de la pintura, publicada en una revista elaborada conjuntament amb companys de lInstitut de Figueres, fins, entre daltres, Lenigma estètic, breu text escrit amb motiu de lencontre científic internacional celebrat a mitjan anys vuitanta al Teatre-Museu Dalí, en què destaca els vincles entre lart i la ciència. Per tant, el llibre conté els múltiples i fins i tot contradictoris interessos i inquietuds de Dalí durant la seva trajectòria com a artista i escriptor. Entre daltres mostres, aquest fascinant itinerari compta amb els ja polèmics articles publicats en la mítica revista avantguardista catalana LAmic de les Arts a finals dels anys vint; els enlluernadors assaigs breus apareguts a les publicacions de lavantguarda artística de París als anys trenta, com Le Surréalisme au Service de la Révolution o Minotaure; o el conjunt de textos que conformen els dos números del diari Dali News, creat per promocionar dues exposicions de lartista a Nova York a mitjan anys quaranta. A més darticles i altres escrits assagístics, la compilació aplega les seves controvertides conferències, com les dues de signe oposat pronunciades a lAteneu Barcelonès, Posició moral del surrealisme, del 1930, i Per què vaig ser sacríleg, per què sóc místic?, del 1950; o Picasso i jo, sobre la seva admiració crítica envers aquest artista, al Teatro María Guerrero de Madrid al 1951. El material inèdit inclou manuscrits com el seu discurs sobre la seva preuada valoració de larquitectura dAntoni Gaudí, al Park Güell al 1956; o Visca la guerra! Els surrealistes i Hitler!, del 1934, esclaridor respecte a linterès de Dalí pel líder nazi, el qual va ocasionar-li una amonestació del grup surrealista, tot i que en aquest manuscrit és evident que lartista no elogia Hitler, sinó que es proposa analitzar la irrupció del fenomen irracional en la política per mitjà del nazisme. De manera inevitablement polèmica, poc després va expressar aquesta opinió en la conferència Per un tribunal terrorista de responsabilitats intel·lectuals a lAteneu Enciclopèdic Popular de Barcelona, també inclosa entre els textos compilats. Aquest volum compta amb ledició i les notes del professor dhistòria de lart i larquitectura i assagista Juan José Lahuerta.