Argumento de Mirant el Món a Través Dels Números (ebook)
Mirant el món a través dels números planteja, amb una lectura amena, una aproximació teòrica i pràctica a la matemàtica intuïtiva infantil i a la matemàtica formal escolar, establint un nexe entre elles: com els nens i les nenes entenen i empren els números per a organitzar l'espai de Paula; com els usen en els seus diferents jocs; quin significat tenen per a ells i elles els números que són a la societat (la loteria, els números de les sabates, els tiquets de compra, l'entrada del cinema...); com mitjan~ant l'estadística expliquen fenòmens del seu entorn (l'oratge, les temperatures, la caiguda de les dents, la incidència d'una epidèmia de grip a la classe...) per poder entendre millor el món. Es tracta d'una proposta d'alfabetització matemàtica per a l'educació infantil centrada en aspectes quotidians, que té com a objectiu fonamental una educació basada en la comprensió i la integració del món infantil en la realitat.0Introducció: El grup de treball Xucurruc PRIMERA PART: PER COMENÇAR A ENTENDRENS 1. Les sensacions i els sentiments al voltant de la matemàtica 2. El sistema de numeració 2.1. Evolució històrica de la numeració 2.2. Característiques del nostre sistema de numeració 2.3. Els números en el context social 2.4. Els coneixements infantils sobre el número i la numeració 2.5. Conclusió 3. Els continguts matemàtics en el currículum dinfantil 3.1. La proposta curricular en el marc de la LOGSE 3.2. Una proposta matemàtica curricular tradicionalista en infantil 3.3. Una proposta curricular alternativa 4. El plantejament didàctic per a laprenentatge del sistema numèric 4.1. Els números significatius i funcionals 4.2. El número en el context organitzador de laula 4.3. Conclusions 5. Lavaluació 5.1. Tipus davaluacions 5.2. Proves davaluació concretes 5.3. Graelles de registre SEGONA PART: PER COMENÇAR A PRACTICAR Introducció: les experiències daula 6. Organització de la classe 6.1. Introducció 6.2. Organitzem lespai de la classe 6.3. Larribada de lalumnat 6.4. Iniciem les activitats organitzatives: les rutines 6.5. Altres activitats matemàtiques 6.6. Lhora del pati 6.7. Conclusions 7. La numeració com a un element de coneixement del medi 7.1. Característiques de lambient i de lespai daprenentatge 7.2. Com iniciem la tasca 7.3. Les diferents experiències sobre numeració 7.4. Conclusions 8. Com utilitzem els jocs per a construir idees sobre la numeració 8.1. La numeració en els jocs de taula 8.2. Els jocs de punteria 8.3. Altres jocs que vam realitzar 8.4. Conclusions 9. Com usem els números per aprendre coses: lestadística 9.1. Dinàmica metodològica seguida 9.2. Experiències desenvolupades 9.3. Nivells evolutius observats 9.4. Refl exions més enllà de les activitats 9.5. A manera de conclusions Bibliografia