(Abstract: YOUTH, UNIVERSITIES AND SOCIAL COMMITMENT - An experience of communitarian involvement - The book reveals the benefits of the alliance between the University and excluded people among the so-called third and fourth worlds. From the concrete experience of a project of community insertion with roots in the university community, it reveals the faces of those excluded, the operative strategies that facilitate learning while working, with an approach to the university debate demanding the collaboration of all the social agencies and the attention of political and educational agents).
Extracto del Índice:
1/ Diagnóstico: Cómo nace la idea. Sus protagonistas.
2/ Rostros de la marginalidad: Metamorfosis. Estatutos y mecanismos de la exclusión.
3/ Itinerarios de reconstrucción: Desarrollo social. Capital social. Oportunidades sociales.
4/ Estrategias de intervención: Perspectivas. Capacidades humanas. Cooperación e integración.
5/ Cuestiones y desafíos: Pedagogía de la responsabilidad. Universidad y exclusión social. Los jóvenes y sus historias de vida. Amenazas del progreso.
Joaquín GARCÍA ROCA es sociólogo y Guillermo MONDAZA es psicólogo. Ambos han participado desde sus orígenes en este proyecto de inserción comunitaria, hasta alcanzar la categoría de educandos en una nueva concepción de la realidad educativa.