Argumento de Gos. Rilke
Robert Musil, i escriu a la seva mare, li diu que ja no creu en Déu. L'any següent estudia comerç a Linz i li diu que és escriptor. Quan comença la seva única i estranyíssima novel·la, aconsella una amiga escriptora que en els seus records no hi hagi ningú, que hi hagi només el mar, els arbres, les flors, els castells, les coses que estima, sobretot el gosset que hi ha a la seva infantesa. Un dia el poeta Albert Roig troba en una lleixa un llibre, Rilke, que havia llegit als divuit anys. A la coberta hi ha un retrat del poeta als cinquanta anys, tristíssim: està malalt de leucèmia. I Roig n'observa tots els altres retrats i els de les seves amants. I el segueix al teatre a veure un drama d'Ibsen, un de Strindberg, i als museus i a les catedrals de Venècia, de París, de Toledo, de Moscou, i assisteix als seus recitals i llegeix els llibres que el poeta llegeix i s'asseu al seu costat i el deixa parlar i parlar. És un personatge shakespearià. Els relats (les mentides i les màscares) de la seva vida s'entrellacen i giren al voltant d'un centre, que com el d'una rosa, és buit. Amb la pols d'aquests pètals Roig ha sabut bastir un llibre de meravelles i un retrat despullat i inèdit, tendre i alhora irònic, del poeta de Praga.1