El conjunt format per Gargantua i Pantagruel és una de les obres capitals de la literatura universal i un dels cims de la comicitat, leina que empra Rabelais no tan sols per satiritzar la rutina mental i la hipocresia moral sinó també i sobretot per dur a terme lacte revolucionari de situar en el centre del món lésser humà, no pas idealitzat sinó dignificat en la seva realitat física. A través de les aventures de Gargantua i Pantagruel, Rabelais atorga una visibilitat literalment gegantina a les funcions gàstriques, glandulars i excrementals; enalteix els baixos instints, el sadollament, la secreció i excreció dels fluids corporals; construeix la narració sobre gegantades, grolleries i acudits obscens i blasfems de taverna i de bordell, i tot això ho transmuta en una meravellosa obra mestra literària que dóna forma al somni dels alquimistes: lassoliment de la identitat de contraris, la unió dels extrems oposats, la síntesi dallò que és alt i allò que és baix. Aquesta edició, a càrrec del narrador i assagista Emili Olcina, ofereix per primera vegada en català el text íntegre de Gargantua i de Pantagruel.
François Rabelais va néixer, probablement el 1483, a Chinon, i els poblets del Chinonais més propers de la seva mansió familiar de La Devinière són lescenari de les peripècies de la «guerra Picrocolina», un dels assoliments còmics més importants duna obra literària que és, entre moltes altres coses, la primera gran paròdia de les novel·les de cavalleria. Quan va morir, a París, el 1553, Rabelais havia conegut lapogeu del Renaixement, les renovacions del pensament que tenen com a emblema el trasbals planetari de la revolució copernicana, les commocions de la Reforma protestant, i, a França, les lluites duna monarquia modernitzadora aliada amb el poble contra la resistència feudal de laristocràcia. Va ser, doncs, en un clima de radical renovació social, política i moral que Rabelais va ser sacerdot i frare, però casat i pare de família, va exercir la medicina i va fer política com a secretari del cardenal Du Bellay. Amic i admirador dErasme i Thomas More, va ser sobretot un pensador i propagandista de lhumanisme renaixentista, i és en aquesta condició que va emprar una fenomenal capacitat humorística per connectar amb el públic i satiritzar limmobilisme intel·lectual i polític, la pobresa moral, la intolerància i el fanatisme.