(Abstract: SCIENTIFIC FRONTIERS - Formation for citizenship in Secondary education - This book has been written by a group of teachers in Service and promoted by IEPS (Instituto de Estudios Pedagógicos Somosaguas) a Spanish Institute for Educational Research. It offers a wide variety of guidelines and resources for teaching Science taking into consideration the new topics that come from the latest scientific revolutions, those that will be specially interesting for the present and future citizenship. The chapters of the book are organized around the following topics: Human Genome and other genomes; stem cells and the future of a Regenerative Medicine and Nanotechnology, Chemical Elements and Science for Sustainability. According to the nature of these themes, the proposal of the book combines scientific research and educational research but the activities are prepared to be used directly in the schools. They are preceeded by a long Introduction in which the authors explain everything needed for the correct use of the book. The wide range of activities proposed are really very remarkable for their originality and they are based on the Science that is being done at the moment. The integration of the new technologies is very clear to generate in the students habits of an adequate information in Science).
Extracto del Índice:
1/ Guía Didáctica: Ciencia Escolar y Ciencia para la Ciudadanía.
2/ El Genoma Humano y otros Genomas: Proyecto del Genoma Humano. Actividades de simulación y otras.
3/ Las células madre y el futuro de la medicina regenerativa: Propuesta didáctica. Actividades.
4/ Nanotecnología, elementos químicos y ciencia por la sostenibilidad: Nanotecnología: la revolución silenciosa. La eterna novedad de los elementos químicos. Ciencia por la sostenibilidad: accidente de Bhopal
Berta MARCO-STIEFEL y Mª Teresa IBÁÑEZ ORCAJO coordinan al Equipo de Investigación en Didáctica de las Ciencias, del Instituto de Estudios Pedagógicos Somosaguas (IEPS), autores de la obra.
2/ El Genoma Humano y otros Genomas: Proyecto del Genoma Humano. Actividades de simulación y otras.
3/ Las células madre y el futuro de la medicina regenerativa: Propuesta didáctica. Actividades.
4/ Nanotecnología, elementos químicos y ciencia por la sostenibilidad: Nanotecnología: la revolución silenciosa. La eterna novedad de los elementos químicos. Ciencia por la sostenibilidad: accidente de Bhopal