Argumento de Fonaments Per a Un Ensenyament Comunicatiu del Llenguatge
Encuadernación: Rústica
Colección: Biblioteca d'Articles
Durant els anys noranta del segle xx els currículums europeus i llatinoamericans van insistir en la idea que l'objectiu essencial de l'educació lingüística és l'aprenentatge escolar de competències comunicatives (l'aprenentatge d'un saber fer coses amb les paraules) i no tan sols l'adquisició --sovint efímera-- d'un cert saber gramatical sobre la llengua (l'aprenentatge d'un saber coses sobre les paraules). Per això, els currículums lingüístics de llavors convidaven el professorat a transitar d'un enfocament formal de l'ensenyament del llenguatge, orientat a transmetre un cert coneixement gramatical de la llengua i la història de la literatura consagrada per la tradició acadèmica, a un enfocament comunicatiu de l'educació lingüística orientat a contribuir, en la mesura del que era possible, a l'aprenentatge de les habilitats comunicatives de les persones (parlar, escoltar, llegir, entendre el que s'escolta, el que es llegeix i el que es veu, escriure...). L'objectiu d'aquest llibre és oferir alguns dels textos que van il lustrar al seu dia els fonaments disciplinaris, didàctics i ètics d'aquesta mirada comunicativa de l'ensenyament del llenguatge. Escrits durant les últimes dues dècades per docents d'educació secundària i d'universitat en contextos tan diferents com Mèxic, Suïssa i Espanya, es tornen a editar ara amb l'esperança que siguin útils als qui treballen a les aules al servei de l'emancipació comunicativa de l'alumnat i de la construcció escolar d'una ètica de la comunicació que fomenti l'emergència de societats equitatives i democràtiques.0Lingüístiques i usos del llenguatge. Una altra educació lingüística
Lestudi de lús lingüístic. Dallò individual a lestructura social: llengua, cultura, pensament i societat. Sociolingüística interaccional. Parlar és fer: de la retòrica a la pragmàtica
Lenfocament comunicatiu. La competència comunicativa. Del text i les seves propietats. El context
Lensenyament de les llengües des duna perspectiva discursiva. Els objectius de lensenyament duna llengua. Els principis duna didàctica dels discursos. Quins models de discursos?
Ladquisició de la competència literària. Com es forma un lector? Com són els textos que ensenyen a llegir? La comprensió del text literari. La ficció literària com a forma daccés a lexperiència
Ensenyament del llenguatge, competències comunicatives i aprenentatge de la democràcia: avanços, resistències i dificultats. Innovació didàctica, reformes educatives i canvis socioculturals. Què cal ensenyar? Tradició i innovació en lensenyament dels continguts lingüístics i literaris. Del pessimisme de la intel·ligència a loptimisme de la voluntat