(Abstract: THE SCHOOL COUNSELLOR - Tutorial action from an institutional perspective - The book proposes a school where the students and their development is the priority. The teachers main task is to assist students in a personalised manner and to help them in their process of growth and development. The entire school should be guidance oriented. It should provide an environment where relationships among all staff members take place, from the security guard to the principal. In this environment, students will find the help and resources needed by them to develop their autonomy and build their future. The book suggests a credible program that can be recreated in other educational centres and demonstrates how guidance could be the soul of the school).
Extracto del Índice:
1/ Contextualización y planteamientos institucionales.
2/ Educación, orientación y tutoría: una opción de intervención psicopedagógica.
3/ Organización de la orientación y la acción tutorial.
4/ Planificación de la Acción Tutorial.
5/ Evaluación de la Acción Tutorial.
6/ La Acción Tutorial con los alumnos.
7/ Acción Tutorial con alumnos con necesidades educativas específicas.
8/ Programación del crédito de Tutoría.
9/ Recapitulación y estudio de casos.
Jordi LONGÁS y Núria MOLLÁ tienen larga experiencia docente, de gestión escolar, asesoramiento a centros y como formadores en diferentes centros universitarios. Junto con otros tutores y profesores del mismo centro, han compartido, construido y recreado este proyecto.
2/ Educación, orientación y tutoría: una opción de intervención psicopedagógica.
3/ Organización de la orientación y la acción tutorial.
4/ Planificación de la Acción Tutorial.
5/ Evaluación de la Acción Tutorial.
6/ La Acción Tutorial con los alumnos.
7/ Acción Tutorial con alumnos con necesidades educativas específicas.
8/ Programación del crédito de Tutoría.
9/ Recapitulación y estudio de casos.