Argumento de Erba Roja de Tardor Cent
En la literatura catalana hi ha tradició de referents orientals. Basti recordar aquí Josep Maria Junoy i Joan Salvat-Papasseit, que amb ment occidental van atansar-se a lhaiku, una forma poètica que sorgeix de la cosmovisió japonesa. Immergir-shi demana esforç. En lhaiku es fa evident un univers desconegut: som davant duna altra manera dentendre lexistència. Herba roja de tardor. Cent estances de lhaiku japonès vol interpretar la sensibilitat i la llengua que ha donat lloc a aquesta miniatura verbal que, per contra i fora de tota retòrica, provoca una immersió en la realitat tota sencera. Lhaiku se situa a lextrem de tota conceptuació, discurs, efusió sentimental i verbositat literària per mostrar la realitat nua, transparent. En el seu treball, Vicente Haya estudia i comenta haikus clàssics i moderns, acosta com en un zoom el treball poètic de lhaijin el poeta dhaikus que, en un espai ben reduït, aplega lesclat de lunivers.0