Lobra El gabinet dels antics tracta la història duna família de la vella noblesa de províncies arruïnada per la revolució i oblidada per la Restauració borbònica que viu com si es tractés duna relíquia del passat. Com explica Balzac: «Shavia conservat al fons de la seva regió tal com els puntals carbonitzats dalgun pont de Cèsar es conserven en el fons dun riu».
Abolit el poder nobiliari per Napoleó, sesdevé aquell període en què les èpoques històriques sencavalquen i en què les restes dun temps pretèrit voldrien fer girar enrere la roda del temps.
El gabinet dels antics és el malnom que els liberals de la ciutat donaven al saló de la casa del marquès dEsgrignon, el noble arruïnat, on es reunia amb els pocs afins a la noblesa. A Balzac li agradava posar lacció de les seves novelles a províncies perquè és allà on els odis i les rivalitats desemboquen de seguida en un cos a cos que a la capital pren, en canvi, unes formes més generals.
Balzac aprofita per fer un retrat profund daquestes antigalles, però també dels liberals que, exclosos de la noblesa, es deleixen per fer-shi un lloc. I també de les institucions, en aquest cas dels jutges, reduint-los a allò que hi ha de més autèntic: els seus interessos materials.
El fill del marquès és el personatge conductor daquesta història. Educat en el dogma de la supremacia de lestirp, era bell, intelligent i consentit, i feia de la distinció la seva carta de presentació. Enviat a París amb el propòsit de ser admès a la cort, els costums mundans acaben de dissipar aquell tendre esperit. En la dissipació del jove, el cap dels liberals del poble hi troba locasió per anorrear definitivament la casa dEsgrignon i passar comptes del rebuig sofert per la germana del marquès, que ell havia pretès en casament. El joc macabre es posa en marxa.
Honoré de Balzac (1799-1850) és considerat el novellista més important de les lletres franceses. La Comédie Humaine, el colossal projecte literari de tota una vida que inclou obres transcendentals i immarcescibles com El cosí Pons, El pare Goriot o Eugénie Grandet, entre moltes altres, el convertí en lhistoriador del present i en el mestre de les generacions posteriors. No hi ha dubte que Stefan Zweig tenia raó quan deia: «Mai abans de Balzac no shavia emprès deliberadament una comesa tan vasta; mai laudàcia duna voluntat descomunal no havia rebut una recompensa tan gran».