Aquest llibre és, fonamentalment, un itinerari per aprofundir en el compromís ètic del mestre: un compromís pedagògic que s?arrela en la dimensió personal i social de l?educació. I aquest itinerari ofereix paisatges variats de la mà de mestres, de filòsofs, de poetes, d?artistes plàstics, etc. però vol afaiçonar un punt de vista propi construït des de la pràctica pedagògica, des de l?acció i la reflexió, i en diàleg amb els col·legues ?a la Universitat durant el temps de formació o a l?escola, exercint la professió?.
Una sèrie de paraules són recurrents i donen contingut a aquest compromís: dret, deure, responsabilitat, acolliment, llibertat, diàleg, equitat, sensibilitat, educabilitat, respecte, singularitat, comunitat etc.
Els autors d?aquest llibre han format part d?un grup de recerca ARMIF ?ajuts de recerca per a la millora de la formació inicial de mestres promoguts pel MIF (Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres)?. El grup està format per professors de la Facultat de Psicologia, Ciències de l?Educació i de l?Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull), dels estudis d?Educació i de Psicologia, i per mestres en exercici. L?objectiu del grup ha estat reflexionar sobre el compromís ètic del mestre a l?escola d?avui i millorar la formació dels mestres en aquesta dimensió tan cabdal.