«lescriptor, encara que expliqui coses, sexplica a si mateix. Es fa una mena de retrat per persona interposada: la persona que neix per lacte reflexiu descriure un dietari [.] Dietari fals, dietari ver? Extern o bé intern? Els qui escrivim un dietari sabem que això té tant de risc i tanta dambigüitat i tanta de seducció i tantes de defallences com tota la literatura. O com la vida.»
Cal entendre que el text fragmentari, tal com es planteja, vol veure la «vida entre les vides». Vol fer-hi viure tothom construint un discurs totalitzador, que aglutini el seu viure amb el seu voler viure. És per Blai Bonet la manera com sha descriure, talment com es construeixen els nostres dies. Aquesta forma de collage lempra amb èxit a Míster Evasió (1969) per descriure Barcelona i a Si jo fos fuster i tu et diguessis Maria (1972) per encamellar les diferents històries paralleles. També té molt present la manera descriure de Pasolini durant la dècada dels 70, època en què pensam que es produí el gruix dels dietaris. Lalienació en favor de la multiplicació dels jo aconsegueix fer-nos viure de primera mà, a nosaltres lectors, escenes de molts escriptors, pintors i intellectuals de la segona meitat del segle XX i de molts personatges anònims que sentrecreuen amb la mirada del santanyiner. Aquesta llibertat narrativa, sense traves, amb la cruesa del carrer i la ciència primitiva, podríem batejar-la com la «quotidianització de lessència humana», sempre en estat de recerca i reformulació. En diferents ocasions cita a Rudolf Bultmann per fer plausible lhome: «Sempre que hom vulgui parlar de déu, per força haurà de parlar de lhome». Potser doncs. lhome que observa? Pot aquest Home en majúscula ser els Homes en plural? Margalida Pons ens diu: «Bonet aboleix aquestes categories i en barreja els continguts. Satalaia en una finestra i contempla el món al qual no pot incorporar-se plenament; de fet, tota la seva escriptura sinscriu en aquest interval entre percepció i vivència.» així les fronteres entre els verbs com contemplar o fer es dilueixen dins lescriptura. No hi ha un temps concret, una datació, hi ha memòria i hi ha vida. Sextreu informació poc o gens utilitzable per qualsevol biògraf de regla. És simplement suc abocat dins el tassó dels records, amb més o menys encert i amb més o menys rigor.
Lhome que busca lHome, PAU VADELL I VALLBONA