(Abstract: DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL COMPETENCIES WITH MANIPULATIVE GAMES - For children of 6 to 12 years - Manipulation is a necessary and indispensable step for the acquisition of mathematical competencies. But it is not manipulation which is the most important, but the mental effort that this stimulates when children have the possibility of having different materials in their hands and use games as a learning resource. Only after a working with manipulative games are they able to progressively use more elaborate resources of mathematical representation as virtual simulation or pencil and paper work).
Extracto del Índice:
1/ Razonamiento lógico-matemático: Actividades con materiales lógicos estructurados.
2/ Números y operaciones: Actividades con las regletas de colores. Actividades con el ábaco. Algunos juegos numéricos.
3/ Formas geométricas y situación en el espacio: Actividades con el geoplano. Actividades con el tangram.
4/ Medida: Taller de medida de la longitud. Taller de medida de la masa. Taller de medida de la capacidad. Taller de medida del tiempo. Taller de medida del almacenamiento informático de la información.
5/ Organización de la información. Estadística y probabilidad: Actividades de estadística, probabilidad y azar.
Àngel ALSINA i PASTELLS es Doctor en Psicología por la Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente es profesor de Didáctica de las Matemáticas en la Facultad de Educación de la Universidad de Vic (Barcelona) y en la de Educación y Psicología de la Universidad de Girona.