Aquest volum recull els següents apartats del programa oficial: IV. Àrea econòmica i financera (temes 19 a 21), V. Prevenció de riscos laborals (temes 22 i 23) i VI. Organització del treball i sistemes d'informació (temes 24 a 29).
Totes aquestes matèries estan desenvolupades amb profunditat i rigor i actualitzades fins a la data d'edició del Manual, amb la incorporació de totes les novetats legislatives pertinents. Tema 19. La comptabilitat pública. Conceptes generals. La comptabilitat de les empreses públiques. Elements de la comptabilitat de lInstitut Català de la Salut. Els estats financers de lInstitut Català de la Salut Tema 20. El pressupost de lInstitut Català de la Salut en el marc del pressupost de la Generalitat de Catalunya. Els principis pressupostaris. Estructura del pressupost. El cicle pressupostari. Procedència dels recursos de lInstitut Català de la Salut Tema 21. Execució del pressupost de lInstitut Català de la Salut. Execució de les despeses. Execució dels ingressos. El control financer permanent. Documents comptables i pressupostaris. Els crèdits pressupostaris i les modificacions. El control pressupostari V. Prevenció de riscos laborals Tema 22. El marc jurídic de la prevenció de riscos laborals a Espanya: principis generals. El Reglament dels serveis de prevenció Tema 23. Especial referència a làmbit de la Funció Pública a Catalunya. Els serveis de prevenció de riscos laborals per al personal al servei de la Administració de la Generalitat. El pacte sobre drets de participació dels empleats i empleades públics en matèria de prevenció de riscos laborals en làmbit de lAdministració de la Generalitat de Catalunya de 28 de juliol de 2005. La detecció i prevenció de lassetjament sexual i moral al lloc de treball VI. Organització del treball i sistemes dinformació Tema 24. Les administracions públiques i la societat de la informació. Ladministració electrònica a Catalunya. La informàtica com a eina de suport en els processos administratius i assistencials derivats de lactuació de lInstitut Català de la Salut. Protecció de dades de caràcter personal Tema 25. Ofimàtica: bases de dades. Tractament de textos. Fulls de càlcul. Presentacions electròniques. Internet. Intranet. Correu electrònic Tema 26. Organització, mètode de treball i els circuits administratius. El treball en equip. Els serveis dinformació administrativa. Cartes de serveis. La qualitat a ladministració pública. Estructura del Model Europeu dExcel·lència Empresarial (EFQM). El model dacreditació dhospitals. El procés de millora contínua Tema 27. Atenció al ciutadà i a la ciutadana. Drets i deures de la persona usuària. Atenció integral: personal, telefònica, escrita; atenció al públic culturalment divers. Habilitats comunicatives. Iniciatives, reclamacions, queixes i peticions Tema 28. Recepció i registre de documents. Organització del documents administratius. Arxiu de documents. Conservació i eliminació de documents: avaluació i tria. Gestió del documents electrònics. Certificació digital i signatura electrònica. Organització i normativa dels arxius clínics. Història clínica Tema 29. Redacció de documents administratius i tipologia de documents. Terminologia sanitària: conceptes bàsics. Terminologia de proves diagnòstiques. Classificació de dades clíniques. Conjunt mínim bàsic de dades (CMBD): variables que contempla. Terminologia de diagnosis: principal, secundari i complicació